CONTOH RANCANGAN HARIAN KSSR
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
KSSR
(Tanpa Program LINUS - Numerasi)
Mata
Pelajaran dan Kelas : Matematik Tahun Satu Damai
Tema
/ Tajuk : Nombor Bulat Hingga 100
Masa : 60 minit
Standard
Pembelajaran : 1.1 (i) (a), (i)(b), (i)(c)
Objektif
Pembelajaran:
Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
Menyatakan
kuantiti secara
a. Kumpulan yang mempunyai banyak dan sedikit
objek.
b. Membandingkan dua kumpulan secara padanan.
c. Pola berlainan dengan menggunakan dua
kumpulan objek.
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran:
·
Membezakan dua kumpulan objek banyak atau
sedikit.
o
Di luar bilik darjah
o
Objek yang disediakan
o
Kad gambar.
·
Membuat padanan objek yang berbeza dari segi
bentuk, warna dan saiz.
·
Membina kumpulan objek dengan susunan objek
yang pelbagai.
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK):
·
Kreativiti (pelbagai pola) pemerhatian,
membanding, membeza dan memadan.
·
Alam sekitar (pokok bunga).
Bahan
Bantu Belajar:
Alat
pembilang (Sida, guli, kerusi), tumbuhan dan objek sekeliling sekolah. Lembaran
kerja.
Penilaian
pengajaran dan pembelajaran:
Penilaian
melalui pemerhatian semasa P&P dan perbincangan.
Refleksi:
5 daripada
36 murid yang belum mencapai objektif pembelajaran akan dibimbing dalam kelas
akan datang.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
(Berserta Program LINUS - Numerasi)
Mata
Pelajaran dan Kelas : Matematik
Tema
/ Tajuk : Tambah
Masa : 60 minit
Standard
Pembelajaran : 2.1 (i), (ii) dan (iii)
Objektif
Pembelajaran:
Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
a. Menyatakan pasangan nombor bagi kumpulan
objek yang diberi.
b. Menyebut nombor bagi jumlah objek pasangan
kumpulan yang diberi
c. Membina kombinasi dua nombor bagi jumlah
objek yang diberi.
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran:
Murid
Perdana
·
Perbincangan mengenai:
o
Dua kumpulan objek
o
Bilangan dua kumpulan objek yang disatukan
o
Kad gambar yang menunjukkan dua kumpulan
objek.
·
Murid membina dua kumpulan objek dan
menyebutkan jumlahnya.
·
Murid bina kombinasi dua nombor berdasarkan
satu kumpulan objek.
Murid
LINUS
(Numerasi)
·
Soaljawab mengenai nilai lebih satu daripada
suatu nombor
o
Seorang murid masukkan sebiji bola ke dalam
bakul.
o
Soaljawab mengenai bilangan bola yang ada
dalam bakul
o
Masukkan lagi sebiji bola ke dalam bakul.
(aktiviti berterusan untuk bilangan yang lain
pula)
·
Bimbing murid menyebut lebih satu adalah
nombor yang berikutnya.
·
Tunjuk dan sebut nombor lebih satu adalah
nombor berikut berdasarkan garis nombor.
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK):
·
Kreativiti (membina kumpulan objek, kombinasi
dua nombor bagi satu kumpulan objek)
·
Perbendaharaan kata merujuk situasi tambah.
Bahan
Bantu Belajar:
Alat
pembilang (Cip plastik, pensel, blok asas), kad gambar. Kad garis nombor.
Penilaian
pengajaran dan pembelajaran :
Penilaian
melalui pemerhatian semasa P&P dan perbincangan.
Refleksi:
90% murid
mencapai objektif pembelajaran. Murid yang belum menguasai dibimbing melalui
aktiviti pengukuhan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan